ITALIEN

Roadtrip: Fra Vejle til norditalien

Vi skal til Italien og det bliver kør-selv ferie. Vi har valgt at tage turen fra Vejle til, i første omgang, Bellagio ved Como søgen i Italien – en tur på ca. 1.380 km. Vi havde planlagt turen hjemmefra, så vi vidste hvornår vi skulle være fremme ved vores bookede lejlighed i Bellagio.

Fra Danmark til Italien

Danmark – Tyskland – Østrig – Italien

Mod Italien havde vi 1 overnatning ved byen Langenau. Langenau ligger ca. 950 km fra Vejle, på den velkendte rute 7 gennem Tyskland. Vi kørte fra Vejle kl. 08.00 om morgenen og trods mange rygter om de store vejarbejder i Tyskland med tilhørende dræbende lange bilkøer, så gik vore tur gennem Tyskland overraskende godt.

Tip: Hvis du skal køre gennem Tyskland på sommerferie, kan det være en fordel at planlægge din tur så du kører om søndagen. Tyskland har forbudt lastbiler (enkelte undtaget) at kører om søndagen og det giver mere plads på motorvejen til alle personbilerne der skal syd på.

Næste transportdag kørte vi fra Langenau til Bellagio, en tur på ca. 400 km. For at komme til Bellagio kan du kører flere veje. Du kan vælge at kører ned mod byen Como og så nordpå til Bellagio eller du kan vælge at tage færgen over Comosøen, fra enten byen Cadenabbia eller Varenna. Vi tog færgen fra Cadenabbia (Navigazione Lago Di Como).

Færgen koster for en bil 8,6 EUR (inkl. fører), voksen 4,6 EUR og børn (4-11 år) 2,3 EUR. Så vi kom til at betale ca. 110 kroner for en bil, 2 voksne og 1 barn. Sejlturen tager ca. 10 minutter og er godt givet ud, så man ikke skal bruge tiden på at kører sydom Comosøen.

I Bellagio havde vi 1 overnatning og med ankomst om eftermiddagen, gav det os god tid til at se byen – og få en pause fra kun at indhente kilometre på motorvejene. Bellagio er en særdeles hyggelig by, lige ned til søen. Byen har en hovedgade, fyldt med små lokale butikker. Fra hovedgaden er der små sidegader ned mod vandet – dog er sidegaderne som oftest trapper (læs: ikke velegnet til klapvogn eller barnevogn).

Bellagio gav en velfortjent pause og gav os de første indtryk af norditalien – og det var i den grad positivt. Fra Bellagio gik turen videre mod den campingplads og mobilhome vi havde booket hjemmefra. Campingpladsen Camping River ligger i byen Ameglia SP og på pladsen er der mulighed for at leje telt, mobilhome eller komme med dit eget telt eller campingvogn. Fra Bellagio, ned mod Milano og drej fra lige før Parma, er der ca. 300 km til Ameglia.

Fra Italien til Danmark

Italien – Schweiz – Østrig – Tyskland – Danmark

Turen hjem gjorde vi lidt anderledes. For ikke at se det samme tog fra Bologna, med næste stop Gardasøen, nærmere bestemt Toscolano Maderno (nordvest, midt for Gardasøen). Toscolano Maderno er en lille hyggelig by med med masser af liv ved havnen og nogle få restauranter i sidegaderne. Gå efter restauranterne i sidegaderne – dem ved havnen er udelukkende turistmagneter og du skal ikke forvente en høj kvalitet på maden. Fra Bologna til Toscolano Maderno er der ca. 220 km.

Vær opmærksom på at trafikken i området omkring Gardasøen kan være massiv i sommersæsonen, grundet tusinder af turister i området.

Vi boede på et lille familieejet og familievenligt hotel – Hotel Sorriso. I receptionen finder du ofte ejeren sidde, og han er altid god for tips til de bedste restauranter og gode besøg i området. Efter et par gode dage ved Gardasøen, gik turen yderligere nordpå. Vi tog turen fra Toscolano til Aalen i Tyskland, en tur på ca. 540 km. Vi gjorde dog et enkelt stop i den schweiziske landsby Andeer en landsby med under 1.000 indbyggere. Hvorfor det lige blev her vi gjorde stop? Fordi Helle for år siden arbejdede hernede og tænkte det kunne være sjovt at se byen igen. Turen til Andeer ind gennem den schweiziske natur er helt fantastisk og der åbner sig virkelig et flot bjerglandskab.

sdr

Andeer er kendt for sine kurbade og trods den lille befolkning i byen, er der et stort og flot kurbad med udsigt til de schweiziske bjerge. En flot gåtur og en is 🙂 senere, satte vi kursen mod Tyskland og autobahnen. I Aalen fandt vi, efter vi næsten havde opgivet, et Best Western hotel der havde et ledigt værelse. Vi kom endda til hotellet til en bryllupsfest der var godt i gang.

Næste morgen tog vi den sidste etape mod Vejle, Danmark. En tur på ca. 900 km og turen gik igen godt, uden lange bilkøer igennem Tyskland. Vi kørte igennem Tyskland mod Danmark, igen på en søndag – og det hjælper utrolig meget at de mange lastbiler ikke befinder sig på motorvejen.

Ingen overnatning og små pauser

De gange vi har valgt at køre i egen bil sydpå, har vi aldrig valgt at booke nogle overnatninger på vej derned eller hjem. Vi har ikke ville låse os fast på et bestemt sted, af den årsag at enten kunne vi lige have kørt nogle hundrede kilometer mere eller også kunne vi have landet i en lang bilkø og dermed skulle tage natten i brug for at ankomme til vores bookede hotelværelse ved motorvejen.

Når vi kører sydpå i bilen og har børn med, har vi som regel taget turen i små etaper. Vi har gerne haft et mål om at køre ca. 2 timer og så holde en kort pause. Det kan ske det har været 3,5 time eller tæt på 2 timer, men det har altid fungeret rigtig godt. Det giver os en mulighed for at strække benene og vores søn en mulighed for at komme ud at lege lidt, få skiftet en ble og lidt at spise og drikke. Jeg tror ikke det er nogen fordel at kører derudad i 5,6 eller 7 timer af gangen – du får ikke pause og dine børn får heller ikke nogen pauser. Og i sidste ende kommer man ikke meget hurtigere frem – måske derimod mere træt.

Mere information

Campingplads (http://www.campingriver.com/)
Færge, Bellagio (http://www.navigazionelaghi.it)
Hotel Sorriso (http://www.hotelsorriso.de/)
Kurbad Andeer (http://www.fravi-hotel.ch)

Klik her og bliv inspireret, @modnorddk

Det vil være fantastisk, hvis du vil følge min profil. Der er fyldt med oplevelser, rejser, god mad, gadgets og små hverdagshistorier.