CALIFORNIENUSA

Kendispaladset Los Angeles er mest en kulisse

Los Angeles er stor, KÆMPE stor og stor på mange måder og kan på en dansker virke helt uoverskuelig. LA har mange ting – du skal bare lige finde dem.

USA’s næststørste by og Californiens mest folkerige (3.050 indbyggere pr. km2) by med 3,9 mio indbyggere og 15,5 mio i oplandet,  ligger på vores road-trip ned langs USA’s vestkyst og Highway 1. Los Angeles kommer man ikke udenom, for den fylder både i landskabet og i vores bevidsthed – det er jo byen med Hollywood. Og så bliver den for øvrigt også kaldt “The Dream City” eller “The City of Angels”.

Byen er karakteristisk i sin udformning, idet der kun i downtown LA findes højhuse og resten af byen består udelukkende af parcelhuse som vi kender det herhjemme fra – bare rigtig mange flere ;-). Vi havde ikke meget tid i byen og boede forholdsvis langt ude fra downtown og de største seværdigheder. At byen er fyldt med biler, blev kun bekræftet af vores recpeptionist’s smil, da vi spurtge om tog eller bus ind mod byen – hvortil svaret var med et skævt smil “Nej”. Vi startede bilen op og jeg fik os ud på de 10 sporede motorveje, med en massiv trafik.

Walk of Fame

I downtown LA finder du det berømte gadenavn, Hollywood Blvd. med de velkendte fliser på Walk of Fame, hvor adskillige stjerner inden for underholdning har fået sat deres aftryk og anerkendelse til evigt minde. Gaden er faktisk ikke særlig charmerende, i hvert fald ikke om aftenen, da vi besøgte området. Besøg i stedet gaden om dagen, hvor den er mere glamour og fremstår pænere.

Vi spiste på en mexikansk restaurant på Hollywood Blvd., hvor vi fik et okay måltid mad – ikke noget prangende. Dagen efter kørte vi rundt i Hollywood’s kendiskvarterer og så på en masse nyklippede hække. Det kunne have været sjovt at se nogle af de kendte, men for at være ærlig  – så var der ikke meget at se på her. Nogle enkelte kæmpe villaer var ikke dækket af høje hække eller hegn, men de fleste villaer var totalt dækket for de nysgerrige turisters blikke.

Vi tog turen ud mod nok verdens mest kendt skilt – Hollywood skiltet der står op på en skråning, med udsigt ind til LA downtown. Vi fandt aldrig ruten helt op til skiltet, men vi fandt nogle villaveje, hvor vi kunne ane skiltet og tag de obligatoriske billeder.

Baywatch og surferbyen

Helt nord i LA og ud mod Stillehavet ligger Santa Monica, som egentlig er en by, men nok mest kendt for Santa Monica Beach og Santa Monica Pier. Hvis ikke navnet på stranden siger dig så meget, så gør TV-serien Baywatch det nok. Og det er lige præcis her den er optaget. Ude på Santa Monica Pier liger Pacific Park, som er en forlystelsespark og helt ude for enden ligger der nogle få spisesteder. Det er i øvrigt på Santa Monica Pier at Route 66 har sin afslutning.

Lige ved siden af Santa Monica, ligger Venice Beach. Venice Beach er kendt af mange for dens mange surfere, Muscle Beach og de måske lidt alternative cigaretter der bliver røget i området. Venice Beach er surferlivet helt ind til benet og gadebilledet er dekoreret med  grafittimalerier der hylder hip-hop, skater og surferlivet. Fra Venice til Santa Monica er der en bred promenade, hvor du kan gå langs stranden eller tage en løbetur ved solnedgangen over Stillehavet.

Hvis du er LA må du ikke snyde dig selv for at tage til både Venice og Santa Monica – som på hver deres måde er livlig, farverig og fyldt med historie og berømthed.

Klik her og bliv inspireret, @modnorddk

Det vil være fantastisk, hvis du vil følge min profil. Der er fyldt med oplevelser, rejser, god mad, gadgets og små hverdagshistorier.